Cine nu l-a citit pe Murakami încă poate să înceapă cu Pădurea Norvegiană. Eu l-am citit ascultând cântecul formației
Beatles cu același titlu ca să pot înțelege mai bine ecoul emoțional produs în
personajul central, Watanabe, un tânăr de nici douăzeci de ani care își
trăiește povestea de dragoste specifică adolescenței. O adolescență destul de
libertină modelată după valori atât de clasice încât poți zice că urmează “visul
american”. Studenți de prin cămine, săraci sau mai înstăriți care ies la
aventuri de o noapte prin baruri și hoteluri, studenți care au un job part time
și visuri de realizare, fete sau băieți care își trăiesc viețile într-o Japonie
în care politica e aproape inexistentă pentru ei.
Tineri lui Murakami, destupați la
minte și dezinhibați sexual trăiesc și niște drame pe care aproape că nimic nu
le poate împiedica. De pildă, prietena lui Watanabe, Naoko, se sinucide într-un
sanatoriu la un timp după ce fostul prieten se sinucide. Watanabe trebuie să
suporte ambele pierderi și aproape că își pierde mințile și el dacă nu apare la
timp în viața lui o anume Midori care devine și suportul pentru o nouă
speranță de viață. Este vorba în special
de singurătate, o singurătate care are culori diferite în funcție de spectrul
adolescenței, o singurătate în doi (cum ar fi Nagasawa cu prietena lui sau
Watanabe – Midori), o singurătateîn trei
(cum ar fi Watanabe cu Naoko și Reiko). Oameni care își trăiesc întâmplările de
parcă însuși zeul destinului le-ar fi pus mâna pe cap fără să-i împiedice însă s-o
ia de la capăt în fiecare zi iar și iar.
Watanabe pare un burete care
absoarbe toate poveștile cunoscuților și prietenilor, fiind el însuși un
povestitor și ne devine simpatic cu fiecare “singurătate” povestită și trăită într-un ritm de fair-play pentru ceilalți. Până și
personajele conexe cum ar fi prietena lui Naoko, Reiko, care are o viață
distrusă în urma unor întâmplări nefaste încă din copilărie pare s-o ia de la
capăt spre sfârșitul romanului dar presimți fără să-ți spună autorul că nu prea
are cum să-i fie bine sau Nagasawa care pare amoral și realist, la polul opus
romanticului, de fapt este pierdut într-un eu care nu-i va aduce prea multe
bucurii în viață.
Cam asta e Pădurea norvegiană a lui Murakami, o singurătate absolută,
descompusă în mai multe figuri, unele dintre ele tragice. O carte de Fitzgerald
preferată de Watanabe, Marele Gatsby sau Centaurul de John Updike spun ceva
despre personalitatea personajului, aplecat spre romantism și dramă. Putem să
regăsim o parte din intensitatea lăuntrică a lui Gatsby în stilul așezat de
poveste a lui Murakami însă mai puțin din Centaurul, pentru că acolo
irealitatea imediată sau suprarealismul, dacă vreți, inundă pur și simplu spațiul personajelor și
te surprinde în mod plăcut. Despre Centaur însă o să mai vorbim într-o recenzie
ulterioară.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu