Visul lui Adalbert este o comedie
neagră care îşi propune să
radiografieze oamenii muncii în momentele de vîrf ale anului 1986:aniversarea
Partidului Comunist Român, victoria echipei Steaua şi catastrofa de la
Cernobîl. Scenele, care vizează în
principal fabrica, au ca element („element negativ”, vă mai amintiţi? )
definitoriu abilitatea oamenilor de a se descurca în cele mai crunte
situaţii în care ceauşismul i-a aruncat.
În timp ce unii lucrează peste program ca să facă şi ei o şpagă pentru
ceilalţi oameni din sistem (educatori, profesori, doctori), şefii mai mici fac
tot felul de servicii şefilor mai mari care şi ei la rîndul lor sînt foarte
ocupaţi să-i facă şefului suprem servicii culturale şi de propagandă, cum ar
fi, de exemplu, Cîntarea României.
Inginerul Iulică (Gabriel Spahiu) e un exemplar superb pentru această
faună, în timp ce balansează între fabrică (un loc pe care îl domină prin neacceptarea
fricii, a stresului care îi face pe ceilalţi angajaţi să dîrdîie, un fel de
„Vodă prin lobodă” ), casa lui şi casa Lidiei (Ozana Oancea), o femeie trecută
şi ea pe lista neagră a protecţiei muncii. Iulică fără frică împinge maşina ca
să facă treburi pentru şefi, cară un aparat video ca să-l sărbătorească
muncitoreşte pe Duckadam şi mai are pe rol un film artistic despre protecţia
muncii pe care în final îl ratează tot din cauza unui accident în care alt
muncitor îşi lasă sîngele pe strung. Armonia zilnică e tulburată accidental de
şeful Lefărdau (Doru Ana), care aruncă cîte o întrebare ca nuca în perete despre existenţa lui Dumnezeu şi parcă ai o satisfacţie cînd îl vezi pe Iulică cu cît talent ocoleşte întrebările
ca să dea răspunsul cînd te aştepţi mai puţin. Va să zică, americanii ar fi
descoperit particulele lui Dumnezeu, dar tot de acolo ne vin şi filmele porno
şi aparatele astea deştepte pe care le folosim pe ascuns ca să mai scoatem un
ban grămadă şi ţigările astea bune şi cafeaua asta minunată.
Regizorul filmului, Gabriel Achim, a exploatat această încrengătură
comunistoidă cu un simţ uriaş al proporţiilor, simţ care face în general
succesul unui film. În maniera asta, eu pot spune că prefer un astfel de film
unui documentar, fie el şi unul de Andrei Ujică, care are pretenţia de a reda
momente reale din viaţa familiei Ceauşescu (Autobiografia lui Nicolae
Ceauşescu) dar care sînt filmate, bineînţeles, artistic, iar montajul suferă şi
el de patima artei. Sau le-aş prezenta pe amîndouă în cadrul unei propuneri
educative (că tot sîntem la secţiunea propagandă şi-am rămas cu sechele,
scuzaţi) ca să vază boborul cum e cu filmul realist şi cu documentarul artistic.
Iar filmul lui Gabriel Achim ar avea titlul meritat Visul lui Nicolae
Ceauşescu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu