duminică, 19 februarie 2012

Poezie suedeză





Niklas Tornlund





Muntele sfînt

1.


Ne-am trezit cu mult înainte
de zori. Ai stat ghemuită
în beznă alături de mine
în saci de dormit
în gerul nopţii pustii. Nimeni
n-a scos o vorbă. Vatra de lut
miros de fum şi de mentă
- stele necunoscute
stînd în spaţiu desupra
Sinai. Am fost pelerini
în ţara aceasta de sete
am venit aici să distrugem
deşertul, acest ţinut al îndoielii
dintre noi. Doream să urcăm
muntele sfînt – zis astfel
să ne topim sub unul şi-acelaşi orizont.


2.

Călăuza ne aştepta
Totul era pregătit. Picioarele
mele erau ca nişte peşti de peşteră orbi
înaintam pipăind pe cărare
pînă cînd Venus s-a aprins
ca o soră luminoasă a soarelui
Ne-am odihnit sub altarul
abrupt al corbilor
şi-am văzut zorile
cum ţi-au dat înapoi
una din fiicele tale.



3.

Celui ce caută
i se ia totul
dar nu căutarea. Hrana noastră a fost
pietrele de la-ntretăierea
vizuinelor.
Din tăceri şi din balegă
de capră ne-am clădit
sfinţenia în vîrful
Muntelui. Pulbere-am fost şi
ţărînă în mîinile noastre
- dar eu m-am întors îndărăt
ca un păgîn, de două ori plin
de întrebări.

Despre apropierea atemporală
nu ştiu nimic! Eu cred în
clipă, în momentele
cînd voinţele noastre veghează
şi se odihnesc unele în altele:
drumul urca spre munte
la răsăritul soarelui cînd lumina
ţîşneşte din stînci.





Carl Magnus Von Seth



Starea de azi şi istoria



Ministrul de finanţe Feldt
Deputatul din opoziţie Bildt
Si primul ministru Palme se ceartă.
Este ca pe vremea lui Fouche şi Talleyrand,
Aceleaşi ucigătoare mizerii
Stînd la ordinea zilei. Revoluţiile
Au fost date uitării. Ministrul viitorului
Se vaită şi numai atît? Ce viitor.

Şi ce istorie.
Şantierele navale de la Uddevala dau faliment.
Macaraua de la Kockum se ridică
Peste portul din Malmo ca o ghilotină, mai
De necrezut decît în Piaţa Revoluţiei.

Gerul răsună în aer.
Acum ca şi-atunci totul e o problemă de supravieţuire.

              
Din antologia Soare de zăpadă,
                       traducere de Ion Milos

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu