W.Somerset Maugham a fost cel mai apreciat scriitor
britanic al timpului său (1874-1965) debutând cu romanul Liza din mahalaua Lambeth (1879) care își va găsi ecoul, mai
târziu, printre alte cărți scrise, în Vila
de pe colină (1941). Ca agent al British Intelligence în timpul revoluției ruse (1917), autorul
aduce aportul vastei sale experiențe în volumul de povestiri Ashenden sau agentul britanic (1928).
Este un fin psiholog care încearcă să prindă în poveștile de viață toată partea
naturală, lipsită de orice urmă de
farsă.
Maugham e capabil să vadă, sub urmele lacrimilor de pe un obraz, fardul
țipător. În Vila de pe colină, eroina
principală este o văduvă care deși și-a iubit fostul soț (un cartofor și un
bețiv), nu mai este capabilă să se
îndrăgostească cu adevărat. Povestea nici nu mai stă în putința iubirii: vedem
cum între bogați și săraci crește o prăpastie în care cei mai săraci își frâng
gâtul. Vedem tarele unei societăți compromise sub gheara de foc a războiului.
Mary Panton este bogată și are un admirator
bogat (cu 25 de ani mai în vârstă decât ea), cu o carieră strălucită în
față care vrea să o ia de nevastă. Mai are un pretendent tot bogat, dar mai
neserios, aventurier, cu câteva căsătorii deja eșuate care îi dă târcoale. Cam
astea ar fi datele problemei date. Pe acest schelet rece și auster, autorul
începe să construiască o intrigă bogată în jurul personajelor și începi să vezi
cum femeia bogată și respectabilă nu mai este atât de respectabilă pe cât pare,
că admiratorul carierist și-a cam ales pasiunea în viață și neseriosul
aventurier poate să devină cel mai bun prieten și soț. Pe scurt, Marry este
cerută în căsătorie de Edgar care are șansa să devină guvernatorul Indiei și în
termenul dat pentru răspuns, cunoaște un tânăr sărac, un refugiat de război pe
care îl invită acasă. Tragedia apare când tânărul este respins dimineața deși vrea cu disperare să continue relația.
El nu poate suporta ideea că o femeie
frumoasă și bogată a văzut în el doar o aventură și se sinucide. Aici apare
Rowley, aventurierul, care o ajută să scape de cadavru și de toată situația
aceasta nefericită care i-ar putea afecta grav reputația și chiar libertatea.
Ideile merg pe un format clasic al “dezvrăjirii lumii”: de la sentimentele cele mai libere, în care natura și
dă mâna cu pacea sufletului, până la coșmar. Totuși nu putem s-o învinovățim pe
Marry: nu orice tânăr sărac se sinucide după o aventură cu o bogătașă frumoasă.
Datele tragediei stau și în coordonatele vieții băiatului marcate de război și
de sărăcie și poate că răul cel mai mare este lipsa oricărui orizont care îi
afectează percepția asupra vieții. Este student la arte, este cult, idealist ca
orice tânăr la 20 de ani, capabil de reacții mari în fața provocărilor vieții.
Poate că este, la un alt nivel, Liza din primul roman al lui Maugham. O Liză
aproape analfabetă, într-un orășel de provincie și asta ne face să ne gândim
totuși că dragostea e la fel în toate
epocile, indiferent de starea materială și intelectuală. Merită să citiți și
acest roman pentru că intriga e la fel de complexă și personajele sunt atât de
transparente psihologic încât dau tonul unei capodopere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu